måndag 2 maj 2011

Jurabergen i Frankrike - Tyskland - Danmark - Ucklum

Hemfärden gick även den över Jurabergen, fina vägar, ibland genom små byar. Vi passerade Mulhouse och vips var vi på Autobahn i Tyskland, det var torsdag eftermiddag och trafiken var intensiv. Vi hamnade naturligtvis i "Stau" utanför Heidelberg och efter att ha kört några kilometer på 50 min så beslöt vi att söka plats för natten. Vi valde åter Lorsh och efter att ha ätit tog vi en promenad i staden, som var en riktig liten pärla. Kvällen var ljum och uteserveringarna vid de fina korsvirkeshusen var fulla av gäster. Denna plats vill vi gärna stifta närmare bekantskap med en annan gång. Nästa morgon startade vi tidigt och tog oss förbi Frankfurt och Kassel, sedan tog vi av på mindre vägar för att köra den tyska sagovägen, Deutsche Märchenstrasse, vi hade fått fina broschyrer och kartor över området i förväg, men att parkera stora husbilar i de små byarna var lättare sagt än gjort. Vi fick i alla fall se tornet där Rapunzel släppte ner sitt hår och en staty av baron von Münchhausen ridande på en kanonkula, sedan gav vi upp och åkte till Hammeln där vi parkerade på en ställplats vid Weser. Vi promenerade in till staden och lyckades med "timingen" så vi fick se klockspelet med råttfångaren när han lurar med sig barnen. Vi brukar alltid äta Wienerschnitzel i Tyskland, så vi gick till zur Krone och beställde var sin Schnitzel med pommes frites och tyskarna ljuvligt fräscha sallad. Efter middagen ville Majbritt och Benny ha Apfelstrudel, medan Ingemar och jag nöjde oss med kaffe. Dagen efter körde vi upp genom Tyskland, tog färjan till Rödby och övernattade än en gång vi Faröbron.
Sedan körde vi genom Danmark, tog färjan till Helsingborg och körde till vår favoritställplats Ranarps strand.
Lorch by night

Deutsche Märchenstrasse; Rapunzels torn

Utsikt från bilen; Deutsche Märchenstrasse

Högtidshuset i Hammeln

Råttfångaren i Hammeln, klockspelet

Apfelstrudel

Ingemar, Majbritt och Benny; tre mätta matgäster

Ranarps strand
Idag har vi handlat och varit i Åkrabergs Trädgårdar och köpt tomater till växthuset. Några pelargon-sticklingar blev det också. Nu är vi hemma igen och är tacksamma att allt har gått bra. Vi fick ett SMS från 11-åriga Olza i lördags där det stod "jag lengtar tills ni kommer hem", det värmde och gjorde hemresan något lättare. Tack Majbritt och Ingemar för en, som vanligt, trevlig semesterresa tillsammans. Tack till er som har följt vår resa och skickat oss kommentarer på olika sätt. En fördom har vi också blivit av med; fransmännen var inte alls snorkiga utan alla vi träffade var jättetrevliga och hjälpsamma.