fredag 6 april 2012

Istrien

Så kom vi då fram till Kroatien och vi började i Istrien. Vi besökte Porec gick runt i staden och besökte den  vackra katedral med mosaiker.

Sen åkte vi vidare till den lilla byn Rovinj. När vi kom till parkeringen kom en österrikisk familj med husbil och varnade oss, de hade blivit 15 minuter försenade tiill parkeringen och då satt ett stort lås runt ett av däcken, en lapp med ett telefonnummer och böter på 80 kuna. Vi tog 2 timmar för säkerhets skull och det gick vägen. Mycket i staden påminner om Venedig, mysigt men väldigt turistiskt.

Nu begav vi oss till den lilla fiskebyn Fazana och checkade in på campingen Bi Village, där vi stannade i två nätter. En dag åkte vi in till staden Pula, rik på minnen från romartiden. Vi åkte taxi som campingen fixade åt oss, det var billigare än de kommunala bussarna, vi betalade 15 kuna/person och kom direkt till Amfiteatern.
Vi fick ett telefonnummer och taxin hämtade upp oss, det var god service.

I  Pula åt vi lunch, en jättegod, men enorm pizza men sardeller för 30 kuna - jag var mätt i två dagar!
När vi kom tillbaka till campingen tog vi en promenad längs stranden in till den rara lilla byn Fazana.

Morgonen därpå lämnade vi Fazana och åkte till världens minsta by, Hum. Här fanns gott om stenar med glagiolitiska tecken. Vägen upp var ett äventyr i sig, smal, brant och helt omöjligt att mötas. men den lilla byn var en pärla. Här blev Majbritt och jag bjudna på Biska, en snaps krydddad med mistel. Smaken var som besk medicin, nerfarten tog vi en något bredare väg - men då mötte vi två turistbussar så det blev ett trixande i sig.

Nu är vi i Kvarnerområdet och har mött sommaren, det blir mer om det när vi får tillgång till internet nästa gång. Glad Påsk önskar vi er alla.