fredag 13 april 2012

Split

Vi körde tillbaka in och ut i Bosnien och tillbaka till Kroatien. På nervägen handlade vi apelsiner vid vägen och de var jättegoda, så vi beslöt att handla mer på tillbakavägen. En rar liten tant som gärna ville sälja allt möjligt till oss lyckades truga på Majbritt och mig mandarinlikör kl 10 på förmiddagen. Det var helt enkelt språkförbistring, hon sa Mandarina och pekade på små clementinliknande frukter, vi nickade att vi förstod och vips hade vi varsin mugg med likör i handen Hon fick inte sålt någon likör, vi kämpade med dropparna vi fick för det var starkt!!!! Men vi köpte apelsiner och små jättegoda mandariner istället så hon vinkade glatt när vi åkte vidare.
Nästa dag var vi i Split, vi åkte in från Camping Split i Stobrec, Split var en stor stad. Kroatiens näst största och det märktes, vi var glada att vi åkte buss och slapp att köra i den något hetsiga trafiken. Diocletianius palats var vårt mål. Tänk hela palatset är idag lägenheter, affärer, restauranger och utgör gamla stan i Split.
Det pågick marknader utanför murarna, både grönsaks/mat- och prylmarknad och fiskmarknad. Packat med folk som handlade, försäljare som lockade och prutade. Då var det skönt att komma in i palatsets understa våning, där fanns hantverk av hög klass och där rådde lugnet och stillheten.

Vi gick ut genom Gyllene porten och där stog han, Gregorius, vilkens tå man skall röra och önska sig någonting! Tån var alldeles nött och glänste som av guld.

Sedan var vi ju tvungna att ta en geocach och det är roligt för man kommer till platser man annars ej kommit till. Som en båt på torra land!

Vi gick tillbaka in till centrum, Diocletianus palats och tittade på utbudet och de bra priserna i stadens skoaffärer. Sedan var det dags för lunch på mysiga gamla Lvxor
Solen sken och det var jättevarmt, bussen tillbaka till campingen och ut med stolarna på stranden vid campingen. En härlig eftermiddag i solen.

Camping Split i Storbrec var perfekt för utflykt till Split, busshållplats utanför campingen, 16 Euro/natt med ACSI-kort under lågsäsong. Vi stog med husbilarna alldeles vid stranden. Nu drar vi vidare.