fredag 24 augusti 2012

Gotland 2012 - del 4, Visby mm

Vi åkte norrut och stannade vid Ethelhems krukmakeri och "tittade" på den fina keramiken. Nästa stopp var vid Dalhems kyrka och dess vackra målningar, vi stannade också till vid Dalhems järnvägsmuseum en stund.
Roma kloster var fullt av byggnadsställningar och avspärrat men vi promenerade runt och tittade på utställningen och ruinen så gott det gick. Övernattade gjorde vi i Klintehamns båthamn, mycket lugnt och tyst.

Slutmålet för vår Gotlandsresa var Visby och vi parkerade på ställplatsen, 137:- för 24 timmar. Vi gick runt i den mysiga staden, handlade lite och tog några geocacher. På kvällen åt vi lamm på en av stadens restauranger, smakade ljuvligt. Vi besökte Fornsalen innan det var dags att äntra färjan.

Denna gången var färjan fullsatt med barnfamiljer, vi hade inte tänkt på att skolan börjar denna veckan. Men det gick bra, vi lyckades behålla våra stolar hela vägen. När vi kom fram till Oskarshamn ställde vi oss på ställplatsen i hamnen, 100:-/natt och firade Benny som fyllde år den dagen.

På måndag morgon skildes vi från Majbritt och Ingemar, vi åkte hem och de skulle fortsätta norrut.

1. Gotland är fint, men har bara varit där på vintern/hösten och aldrig med husbil. Är det trångt att få plats med husbilen på sommaren?

2. Hej,
    Vi valde att åka dit när medeltidsveckan precis skulle sluta. Vi hade inga problem att få plats med husbilen efter 15 augusti, innan vet jag inte. Men Gotland är jättefint, rekommenderar verkligen ett besök där under augusti.