torsdag 6 september 2012

Norrland 2012 - Höga Kusten-bron, Hälsingland mm

Vi fortsatte sedan till Höga Kusten-bron och stannade vid informationsstället där vi kunde fotografera och informera oss om bron. Två nya cacher hade lagts ut sedan vi var här sist och måste naturligtvis loggas.
Vi fortsatte och passerade Härnösand och Sundsvall och kom till Hälsingland vi körde in på den mindre vägen längs Jungfrukusten vid Gnarp och besökte Sörfjärden och fortsatte mot dagens mål Mellanfjärden, men blev stoppade för en grävmaskin hade grävt upp en sten och då hade vägen rasat. Det blev att köra tillbaka till Gnarp och ut på E4 till Jättendal där vi sedan kunde nå Mellanfjärden. På eftermiddagen åkte vi med personbilen till klapperstensfältet och gick omkring där och hittade massor av blåbär.

Nästa dag åkte vi till Hudiksvall och gick runt och tittade på den mysiga staden. Vädret var härligt så vi handlade på ett konditori, bryggade kaffe i husbilen och gick och satte oss på kajkanten med vår fika. En hantverksbutik som inte stängt för säsongen hittade vi, är det någon som ser att jag handlat tro?

Efter Hudiksvallsbesöket åkte vi till dagens mål, Skärså fiskeläge - där vi bodde på campingen. Vi promenerade in till fiskeläget, handlade varmrökt lax i "kylskåpet". Satt sedan ute i solskenet.

I morse lämnade vi Skärså och åkte in till Söderhamn där vi också promenerade runt i staden. Vi besökte den fina kyrkan och tittade på Nathan Söderblomsstatyn innan vi fortsatte till Älvkarleby, där vi bor just nu.
Vi promenerade från campingen längs Dalälven till kraftverket.

1. Skärså fiskeläge är, med restaurangen vid vattnet och med campingen, en av våra favoritplatser när vi åker norrut. Vi rekommenderar verkligen ett besök där.
    Åk även gärna ut och bo på ställplatsen vid Axmar Brygga och dess restaurang. Ligger några mil norr om Gävle och platsen är väl skyltad från E4:an.
    Vi önskar er fortsatt trevlig resa !
    Bosse och Gerd i Södertälje.

2. Skärså fiskeläge hör också till våra favoriter när vi är i trakten. Tyvärr hade Albertina stängt för säsongen, mycket god fisk har vi ätit där. Tack för tipset om Axmar Brygga, där har vi inte varit, nu såg vi skyltarna när vi passerade söderut.