måndag 3 september 2012

Norrland 2012 - Vilhelmina, Konstvägen 7 älvar o Höga Kusten

Vi besökte Vilhelmina, alltid roligt att komma dit. Alla fina konsthanverksbutiker fick besök av oss och vi hittade en affär som sålde renkött - så det blev att bunkra och fylla frysen.Övernattade gjorde vi på mysiga Kolgårdens camping.

Vi åkte mot Åsele och skulle visa Kerstin och Bengt det fina kvarnområdet i Torvsjö. Då kom regnet...men det är bara att gilla läget, ta på sig stövlar och regnkläder och ge sig av ut. Regnet avtog och vi fann blåbär och lingon som vi plockade och pressade in i kylen tillsammans med renköttet.

Från Åsele körde vi Konstvägen 7 Älvar, stannade vid en mysig rastplats och grillade korv i en sloggbod. Vi stannade och tittade på en del av konstverken längs vägen. Övernattade gjorde vi på den originellaste campingen som vi någonsin bott på, Tallbackens camping i Vännäs.

På morgonen åkte vi till Hantverkshuset i Vännäs, här gällde det att hålla hårt i plånboken, mycket fin slöjd.
Jag hittade en fin mössa som jag tänkte köpa, men Bengts spontana skratt-attack när han fick se mig prova den, gjorde att jag avstod. Vi fortsatte till Umedalens Skulpturpark där vi gick omkring några timmar och tittade. Sedan åkte vi till campingen utanför Umeå, checkade in och tog sen en tur med Kerstin och Bengts bil in till Umeå.

Vi förflyttade oss nu söderut, vi skulle till Höga Kusten. Vi stannade i Örnsköldsvik och promenerade runt i staden. Nästa stopp blev Naturrum vid Skulebergets fot, och sedan stannade vi på Storsjö trädgårdscamp i två dagar.
Vi har åkt runt med vår husbil idag, besökt Mannaminne - som var stängt för säsongen, men vi gick runt bland byggnader och annat - ett fantastiskt museum. Barsta och Bönans fiskeläge besökte vi också och skulle handla i en gårdsbutik. Vi kunde inte fatta varför bil efter bil kom och körde in på parkeringen - populärt ställe - konstaterade vi, men det var surströmmingsfest som skulle gå av stapeln, men vi fanns inte med på gästlistan och lämnade skyndsamt lokalen. I Norrfällsviken åt vi en härlig klämma med Höga Kusten-röra och sedan besökte vi Storsands havsbad, gick längs stranden och Benny kunde inte låta bli att känna på vattnet - kallt konstaterade han- så vi satt och njöt i solskenet istället. På väg tillbaka till campingen handlade vi hårt bröd på Mjälloms Bröd i Ullånger. Ikväll har vi suttit ute och grillat - härligt!

1. Vilken härlig resa ni gör till ett av Sveriges vackraste landskap, Ångermanland !
    Gamla ortsnamn som t.ex. Barsta fiskeläge där det även finns en liten mysig camping alldeles intill havsviken. Inte långt därifrån ligger 2 gamla fiskelägen till - Bönhamn och Norrfällaviken, den senare med en mycket fin camping och även golfbana !
    Vi önskar fortsatt trevlig resa !
    Bosse och Gerd i Södertälje.
    PS. Försök även hinna med en tur upp till Sollefteå och fortsätt ett par mil norrut därifrån till de fantastiska hällristningarna intill Ångermanälven i byn Näsåker. Bo gärna sedan på campingen i just Sollefteå intill Ångermanälven. Där finns även stugor att hyra !

1. Tack för tipsen, vi har själva varit i Sollefteå och Näsåker - men det var länge sedan, det får bli en annan gång. Vår semester är snart slut och vi skall hälsa på en släkting i Nykvarn innan vi måste hem till våra arbeten igen. Men vi hoppas det blir ett återbesök så småningom. Tack för att ni följer våra resor. Ha det bra hälsar Christina och Benny

2. Härliga bilder från en del av Sverige som är underskattad och har mycket erbjuda, vilket ni tydligt visar. Som vi sagt tidigare så planerar vi ett åka söderut, som söderut i Europa, men vi måste planera in en resa norrut, så långt man kan komma i Sverige. Finns mycket att uppleva och jag, det manliga M:et, har mycket att återuppleva i norra Sverige. 3M

1. Ni skall absolut resa norrut, myggen finns, men jag fick fler myggbett på vår Gotlandsresa än denna resa. Vi har mygghattar när det är som värst; i lågvegetation, myrar och vattendrag, men kommmer man upp på kalfjället är det oftast myggfritt. Ett tips är Vildmarksvägen och Stekenjokk, där kör man över kalfjället och kan stanna var som helst och gå en tur i fjället - så gott som myggfritt. Tack för att ni följer oss på våra resor. Ha det bra.