fredag 21 juni 2013

Haparanda - Enare träsk - Sörvaranger

Vi tog oss snabbt upp genom Sverige och åkte sedan in i Finland vid Haparanda. Vi stannande i Rovaniemi första natten i Finland i närheten av Tomteparken och polcirkeln.

Vi fortsatte upp genom Finland, en rastplats som hette Potkuriparkki visade sig ha en imponerade samling av sparkar, kul att se. Vi besökte Ivalo och Inari och hittade en liten plats för natten nära Enare träsk.

Vi anlände sedan till Kirkenes och parkerade vid hamnen, där Hurtigrutbåtarna kom och gick. En fin liten stad Kirkenes, som blev svårt ansatt under andra världskriget, mycket i staden vittnar om det. På kvällen satt vi i våra bilar och njöt av midnattssolen och ljuset som är så fantastiskt, det går inte att beskriva det måste upplevas.

Nästa morgon gav vi oss av till Grense Jacobselva, det var vägarbete och tjälskadad väg men vilken fantastisk plats vi kom  till, underbar natur. Oscar II:s kapell byggdes som fiskegräns  mellan Norge och Ryssland. Gränsen till Ryssland gick i älven. Benny och Ingemar fiskade och det blev torsk till middag nästföljande dag.

På kvällen njöt vi åter av midnattssolen, man vill inte gå och lägga sig, bara sitta och njuta av ljuset.

Ovanstående två bilder är tagna samtidigt, kl 00.30. På morgonen när vi satt och åt frukost sprang några renar förbi bilarna ner till vattnet och plötsligt fick vi se ett tiotal vitvalar alldeles i vattnet framför oss, vi fick fart ut och stod sedan och betraktade djuren som vi aldrig tidigare har sett.
Vi åkte sedan tillbaka på skraltiga vägar till Kirkenes och vidare på ännu mer tjälskadade vägar till Pasviksdalen, där taigan från Ryssland går in. Vi besökte nationalparkscentrat som hade en fin botanisk trädgård och gick en promenad i den myggrika barrskogen.