lördag 20 juni 2015

Norrlandsresan - del 4 Lovikka, Pajala, Haparanda mm

Vår resa fortsatte till Korpilombolo, kyrkan var låst men en vänlig vaktmästare släppte in oss. Interiören i kyrkan var mycket trä i ljusa färger. Altaret hade ett kors i trä med målade rosor, som symboliserade Jesu sår och längst ner en blomsteräng.

Sen åkte vi vidare till Othanjärvi och Fem älvars skogsmuseum. Byggnaderna stod öppna, så vi kikade in.

Vi besökte också Sattajärvi och Kero - fina skinnprodukter producerade här. Två köpsugna damer kom ut med var sin handväska - tja det är sånt som händer! Vi fortsatte till Lovikka och lyckades till slut hitta den berömda "vanten", 3,5 m hög och 3 m i omkrets. Vi åkte tillbaka en bit och promenerade upp till Jupukka och världsarvet Struves båge. Sen slog vi läger vid en nedlagd camping vid Torne älv.

I Pajala handlade vi och sen vände vi söderut till Kengis bruk, där vi stannade en stund. Därefter åkte vi till Svanstein och tittade på Suups konst i dränglängan.

Det var nu dags att söka nattlogi, vi åkte upp till Luppioberget, där vi fyra firade midsommar 2009. Nu var här en nyöppnad restaurang och vi åt middag där och fick löfte om att övernatta på platsen. Vi gick också upp på berget för att se midnattssolen. Vi hade tur och fick se en glimt innan molnen parkerade sig framför solen.

Nästa morgon körde vi till Kukkolaforsen, alltid lika häftigt att komma hit.Här håvar man upp sik och forsränning i de strida strömmarna fick vi se.På andra sidan ligger Finland.