tisdag 6 september 2016

Augustiresa 2016 - Stekenjokk, Fatmomakke mm

Nu var vi framme på vårt smultronställe "Stekenjokk" med frisk och klar luft (så här mot hösten), blåbär och lingon och renar, renar, renar... Jag kan sitta i timtal och bara njuta av naturen och stillheten här uppe. Ja, nästan i alla fall... för grävmaskinerna håller på att iordningsställa efter gruvdriften här, men jag bortser ifrån dem och de jobbar ju bara dagtid, sen är det bara tystnad.














Vi fortsatte tillbaka på vägen och stannade för att titta efter svamp, kantareller i första hand.  Vackra vyer längs vägen. Vi hittade blåbär och lite kantareller också, här höll de andra på att gå skallgång efter mig. När man går och tittar i backen så varken hör eller ser man, forsen dånar och plötsligt var jag en bra bit från de andra och hörde inte att de ropade. Jag hittade tillbaka så mer dramatiskt än så blev det inte.



Sen körde vi till Fatmomakke och parkerade på ställplatsen,100:- inkl el. Vi saknar Rudolf Fjällström som avled tidigare i år, men sönerna tänker driva hans livsverk vidare och det känns bra. Nu blev det rensning av svamp och bär och sedan en promenad ut till kyrkudden.






Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Vackert! Även om det ser lite kyligt ut ;) Hälsningar från Elmia!

    SvaraRadera
  2. Det stämmer, solen sken men vinden var kylig. Vi planerar ett besök på Elmia på torsdag.

    SvaraRadera