torsdag 6 oktober 2016

Höstresa, del 3 - Öland

I regn och rusk kom vi till Öland och åkte till Grönhögens ställplats. Gunilla, Thore och Zita anlände strax efter oss. 150:- inkl el kostar det här.

Nästa morgon började det klarna upp och vi gav oss av för att uppleva skördefesten på några utvalda platser. Vi startade i Ventlinge på Norrgårdens grönsaker, där vi också kunde beskåda årets löktavla.

Nästa stopp blev Kastlösa, men där hade man inte riktigt kommit igång ännu. Det blev i alla fall ett besök i Glashyttan och på en konstutställning som man höll på att arrangera, dock inte klart.

Nästa stopp var Mörbylånga hamn, där vi promenerade runt och tittade på installationerna som gjorts för skördefesten.

Nästa besök blev i Stora Frö, bl a hos Ölands Örtagård, innan vi åkte till Eriksöre där man gjort iordning ställplats för husbilar, 100:-/dygn. Här stod vi i två nätter och ja, vi var inte direkt ensamma.

Kvällsmys i Gunilla, Thores och Zitas husbil
Nu hade vi en heldag på bygatan i Eriksöre, mycket fint hantverk - både för ögat och gommen.

Gunilla tänker prova Pumpa-taxin?

Fikapaus i solen

På kvällen var marknaden öppen och även ateljéerna i området, så det blev en kvällspromenad också.

Nästa morgon skildes vi från Gunilla, Thore och Zita och vi fortsatte, först till Algutsrum och sedan till Lindby, där vi övernattade på ställplatsen, 70:- ex el.

Hemfärden gick genom ett höstligt vackert Småland, med övernattning på Evedals camping i Växjö, 200:- ex el.