tisdag 5 september 2017

Norrlandsresan 2017- del 4 - Hemresan

Vi lämnade Norrfällsviken och åkte mot Höga Kusten-bron, då började det regna och när vi kom fram var bron höljd i moln. Vi stannade en stund  och promenerade omkring och besökte hantverksbutikerna. Det lättade lite så vi fick se den magnifika bron, om än i dis och dimma.

Sundsvall hade vi planerat att stanna i några timmar, men när vi kom dit öste regnet ner och ingen av oss hade lust att gå ut. Vi fortsatte inåt landet och då upphörde regnet. Hassela gjorde vi ett stopp i och besökte bl a en loppis. Vid de vackra Dellensjöarna stannade vi för geocach och utsikt. I Bjuråker stannade vi också, kyrkan var stängd och även konstnären Bror-Eriks hus (han dog 2013), men barnen har öppet huset under sommaren. Sen fortsatte vi till dagens slutmål, Delsbo camping, 220:- inkl el. Efter maten gick vi en promenad in till Delsbo.

På morgonen därpå besökte vi Delsbo vackra kyrka, innan vi hamnade i ett vägarbetesområde på väg till Järvsö. Vi besökte Stenegård i Järvsö, alla hantverksbodar (som var öppna) och delar av parken, en del var avstängd för inspelning av TV-programmet Wild kids. Sedan åkte vi till Lill-Babs Caffär och fikade. Innan dess orsakade vi ett mindre trafikkasos när vi inte kom upp för backen till fiket och bilar samlades i en lång rad (populärt ställe) efter oss. Till slut fattade bilisterna att de måste backa för att vi skulle komma ner igen och kunde sedan parkera vid infarten till den stängda campingen.
Växbo Lin var nästa besöksmål och vi besökte även kvarnen - verkligen ett smultronställe i Hälsingland. Dagens slutmål blev Caravan Clubs camping Smednäset, 190:- ex el och Marita och Owe fick äran att bo i Ruths stuga.

Nästa dag åkte vi till Sundborn och Carl Larssongården. Eftersom Benny och jag besökte gården för några år sedan väntade vi utanför när Marita och Owe blev guidade. Vi promenerade runt Stora Hyttnäs, vackra park, museet var inte öppet. Sedan åkte vi till Norberg, svårt att få parkering och fick sedan köa för att komma in till det återuppbyggda Elsa Anderssons konditori. Det såg nästan likadant ut, som vi mindes, innan den tragiska branden. Naturligtvis åt vi Tangotårta! Abrahamsgården fick också ett besök av oss, mycket fin slöjd att titta på (och handla). Dagens slutmål blev Caravan Clubs camping Gusselby Annorlunda utanför Lindesberg, 250:- inkl el. Vi kom fram relativt tidigt denna dagen så vi kunde sitta ute och grilla i solskenet.

Följande morgon körde vi till Karlslund, utanför Örebro och gick en promenad i parken. Sedan var det hemväg som gällde, vi anlände till Alingsås sen eftermiddag/kväll och övernattade där.
Tack Marita och Owe för gemenskap och upplevelser under 17 dagar och trots lite regn måste vi i alla fall säga: Vi hade allt tur med vädret!

Nu är vi hemma igen och tacksamma för att resan har gått bra, men när vi har låtit alla intryck smälta  är vi säkert sugna på nya utflykter. Tack för att ni följer oss.